
Vidyodaya Journal of Humanities 

and Social Sciences 

VJHSS (2020), Vol. 05 (01) 

Social Media Content Regulation in China: Analysis of English 

Language Wechat Accounts 
A. Lokumannage 

Department of Sinhala & Mass Communication, University of Sri Jayewardenepura, Sri Lanka

Article Info  

Article History: 
Received 11 December 
2019 
Accepted 21 January 2020 
Issue Published Online  
31 January 2020 

Key Words: 
Wechat 
China Wire  
English Language  
Social Media 
Censorship 

*Corresponding author 
E-mail address: 
amilal@sjp.ac.lk 

Journal homepage: 
http://journals.sjp.ac.lk/i
ndex.php/vjhss 

http://doi.org/10.31357/
fhss/vjhss.v05i01.04 

VJHSS (2020), Vol. 05 
(01), pp. 36-46 

ISSN 1391-1937 
ISSN 2651-0367 (Online) 

©Faculty of Humanities 
and Social Sciences 2020 
 
 
 

ABSTRACT  

This study analyzed “social media content regulation in China: 
through an analysis of English Language Wechat accounts”. The 
research study used quantitative and qualitative methods to 
analyze English language Wechat channels, with the datasets of 
the use of English language in China as well as all legislative and 
legal frameworks for the media sector including all the practical 
obstacles for content in local and foreign languages including 
access, content creation and channels of content distribution and 
delivery. The study had three objectives. Those were: to study the 
content of Wechat subscription Channels in English language, to 
study the censorship role of social media in China and to study the 
role of English Language in Chinese society. Accordingly, the study 
had three research problems: 1. Was there a difference between 
China related news and international news in Wechat Channels? 
2. What are the regulations in English Language Wechat Channels 
in China? 3. Which Wechat Channel published more English 
language content? Study looked through 27 Wechat pages and 
chose 9 most popular English Wechat channels in order to 
categorize their content into 4 categories as international news, 
China related content, promotional content and entertainment, & 
contentious material. According to the findings there were a total 
of 774 English articles published in Wechat channels. China Wire 
has also published English articles and there were 456 China 
related content in Wechat channels. The study showed that 
foreigners in China are disadvantaged in terms of content creation 
and distribution regardless of the language used. At the same time 
English language seems to provide at least some alternativeness 
in case of web-based content

http://doi.org/10.31357/fhss/vjhss.v05i01.01
http://doi.org/10.31357/fhss/vjhss.v05i01.01


Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

37 

 

1.  Introduction  

For most people, it is relatively difficult to 
learn a second language and in the case of 
China mostly young educated people can be 
characterized by higher level of proficiency in 
English which is by far not too common. It 
poses a challenge especially for the 
government, a challenge since in case of 
wanting to control channels of content 
distribution it exerts much greater pressure 
on recruitment of the cadres, supervision of 
the content and also drawing the new line for 
the regulatory bodies since the 
permissiveness will vary depending on the 
context. Obviously in terms of content 
regulations, generally local content tends to 
be more penalized than foreign content. This 
could be observed throughout the centuries 
and is quite common.  In many cases 
Governments are unsuccessful in getting 
information from “educated middle class" 
using uncontrolled sources since they are 
relatively fewer and supposedly highly 
literate after proper measures have been 
applied. China Government has the power of 
blocking the main channels of access to 
information selectively when a sudden 
necessity arises. So after Reuters had 
published an article about the wealth of Xi Jin 
Ping's relatives it has been immediately 
blocked and what is interesting is, direct 
censorship is only a part of the reason for 
being cut-off from a potentially large market 
which can have really a bad influence on a 
media.  Chinese internet's composition seems 
to be much more different than that of the 
West. In China there are more, different social 
media and communication platforms than in 
western countries and the peculiarity of 
Wechat, or more exactly the English language 
status of its official channels was the main 
point of our investigation.  

The cultural and language differences are 
important from the point of view of this study. 
As well as that it was a different stage of 
economic and social development with 

reforms started earlier and higher growth 
rates in the absence of developed industry.  

In 1990s there was a press law published 
which however in practice isn't any more 
specific and interestingly for us doesn’t say 
anything about the content: (It’s forbidden to 
publish content as it is): 

1. Inciting to resist or breaking the 
Constitution or laws or the 
implementation of administrative 
regulations. 

2. Inciting to overthrow the government or 
the socialist system. 

3. Inciting division of the country, harming 
national unification. 

4. Inciting hatred or discrimination among 
nationalities or harming the unity of the 
nationalities. 

5. Making falsehoods or distorting the 
truth, spreading rumors, destroying the 
order of society. 

6. Promoting feudal superstitions, sexually 
suggestive material, gambling, violence, 
murder; 

7. Terrorism or inciting others to criminal 
activity; openly insulting other people or 
distorting the truth to slander people. 

8. Injuring the reputation of state 
organizations. 

9. Other activities against the Constitution, 
laws or administrative regulations. 

(New People Republic China Internet 
Regulation Report, 1998) 

"China-based websites cannot link to 
overseas news Websites or distribute news 
from overseas media without separate 
approval. Only "licensed print publishers" 
have the authority to deliver news online. 
Non-licensed Web sites that wish to 
broadcast news may only publish 
information already released publicly by 
other news media"(China Internet 
Censorship Overview). 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

38 

 

In mid-April, 2016, a propaganda story poster 
went viral as its topic was about a foreigner 
seducing a rank and file government clerk in 
order to get classified information that ended 
up being seen ridiculous by most foreign 
readers (Dangerous Love On National 
Security Education Day translation by China 
law translate) and was many times reprinted 
including official state newspapers in English. 
The "funny fact" here is that there was a man 
being sentenced to death after sharing some 
thousands of documents with some foreign 
entities around the time the story was 
published.   

What are the effects of the separation of 
Chinese internet from the World Wide Web? 
It's for sure peculiarity of its inner content 
which is prone to "freewheeling" once the 
censors are not exactly able to do their jobs 
properly. So for example in 2003 during the 
SARS epidemic, big chunks of population took 
circulating hearsay seriously about the virus 
being a biological weapon made by Taiwan 
and many stores had no more vinegar for sale 
since it had been  said to be the alleged 
antidote ( James, 2011). 

In this sense, in periods of a perceived treat or 
catastrophe foreign media outlets that are 
less accessible may be perceived as much 
more credible sources of information after 
the cases of Government covering up some 
serious accidents, tragedies and social events. 
After some initial failures Chinese media 
started adjusting to this state of being and 
after the train crash in 2012 there was 
initially no mention of it in the state media. 
Right now negative news is frequently 
produced by Chinese journalists; however 
obviously they try to present the 
Governmental point of view. The downside 
will be inaccessibility of important news 
inside China by foreign reporters. Even 
though there are some holes in the system, 
overall the internet control is so efficient that 
many countries like Zimbabwe or Cuba are 
nowadays purchasing surveillance 
technology from China (Reporters without 
Boarders, 2006). At the same time there is a 

big chunk of population that actually uses 
software for censorship circumvention. 
According to the report made by Global Web 
Index, there are more than 90 million Virtual 
Private Network (VPN) users in China as for 
2013. China was on the third place after 
Indonesia and Vietnam. These numbers can 
be compared with the VPN use in countries 
like United Kingdom (UK) or United States 
(US) that doesn’t exceed 5%. In another 
dataset inside the US congress report there is 
between 5% and 10% of Chinese users who 
use VPNs (Thomas, 2012). However, the VPN 
policy differs according to the region and to 
the period. So in Xinjiang the VPN policy is 
much harsher and the users can have their 
internet and mobile services cut off in case of 
authorities detecting usage of VPNs. This 
follows a complete internet shutdown for 9 
months in Xinjiang in 2009 (Paul, 2015).  
 
The VPN issue is however quite difficult to 
grasp since the data is not reliable and the 
motivation behind blocking or allowing 
certain VPNs to function is unclear. It seems 
that Chinese Government is especially severe 
towards free VPNs and there also seem to be 
existing VPNs which are probably controlled 
by the Government. The issue with VPNs is 
really interesting because the Government in 
many instances will welcome the use of them 
and many Chinese companies (Including 
China Central Television) have their 
Facebook pages that are daily updated. It 
seems that as long as it's controllable and in 
hands of people loyal to the regime, the 
Government in most instances doesn’t really 
mind and truth be told: most Chinese people 
don't have a need of using any circumvention.  

According to the Chinese Government, 802 
million people are now actively using the 
internet, which is 57.7% of the population. 
788 million people are mobile users, which is 
98% of the country’s total user base. Data was 
published by the Chinese Internet Network 
Information Center in 2018. 

Additionally, the proportion of users using 
mobile devices to access the Internet is 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

39 

 

changing and recently has already overtaken 
the use of Personal Computers. At the same 
time the usage of Internet cafes has decreased 
while connecting from home has gone up. 
“The number of micro blog users also 
expanded rapidly. In July 2012, the number of 
those using Weibo (the Chinese equivalent of 
Twitter) reached 300 million. As many as 35 
million use Twitter and 65.2 million had 
Facebook accounts in spite of the fact that 
Chinese authorities block access to these two 
sites "edit". Additionally, more than 70% of 
Chinese bloggers are under 30 years old 
(Jeffrey, Julie, 2012). The age composition of 
Chinese bloggers is a crucial factor in the 
apolitical blogosphere in China. Most Chinese 
bloggers were born after the 1980s and are 
members of China’s “Generation Y”. The 
majority of these young bloggers in China use 
blogs as tools to record their personal 
thoughts and have really little to do with any 
potentially subversive content"(Ying, 2012).  
As we see, there is a big generation gap as well 
as rural- urban gap between Chinese users 
from rural areas and from big cities.  

Chinese government in many ways seems to 
be acting reasonably in restricting access to 
information or internet. However in practice, 
in majority of cases it's just limiting and 
making it much harder to access any type of 
content that is not controlled by the state. 
Only in really important cases the content 
regulations are strictly enforced. What is also 
important is the places in China in which the 
potential target audience is present.  

 "In rural areas protesters were less effective 
at using the new technologies, partially due to 
lower rates of Internet penetration, and 
accordingly were less successful in 
persuading the authorities to change the 
status quo"(Olesya, 2012). This comes as no 
surprise noting different level of government 
legitimacy in rural and urban areas. Urban 
areas are generally more privileged in recent 
years by gaining the majority of population. It 
is also a fact that leniency of local authorities 
outside of the most developed regions 
towards any form of dissent or even 

legitimate protest is much different. If local 
dissidents are trying to circumvent local 
authorities and try to complain to higher level 
officials in Beijing they may be "stopped" on 
the way by "special envoys". Here foreign 
languages can have a real impact on local 
level since it's seemingly more difficult to find 
cadres that could execute it.   

It all makes it abundantly clear that censors 
employ different methods, depending on the 
location and language of the website and also 
its ownership structure and purpose the 
authorities will use different methods or 
won't interfere at all. Also some domain 
names are permanently blocked so that for 
example all Word press registered websites 
will be inaccessible. When foreign media 
report on an important story, usually Chinese 
media will do it too in spite of a blackout 
before just to maintain the control over the 
flow of information. The way of reporting will 
be usually changed since the flow of 
information cannot be stopped entirely. Ying 
Jiang, the author of the book "Cyber 
Nationalism in China"(2012), while doing the 
research used some QQ Chinese language 
forums about politics which were openly 
critical about the government but because 
being totally left out and published on a 
government controlled platform (QQ) it 
doesn't really bother authorities or maybe 
even beneficial for the people wielding power 
by showing how irrelevant certain points of 
views are since they can be blocked anyway 
anytime. If there is any real content that could 
be classified as forbidden on a website hosted 
inside China, the Chinese authorities will send 
an email to the owner of the website with 
proper instructions and if there is no 
response, some stronger actions may be 
taken like a police dispatch or even shutting 
down the website and criminal proceeding. 
Similar procedures must apply to unwanted 
things placed on other non-web platforms 
with also inner-company regulatory bodies.  

Beijing does not allow direct capital 
investment in tech companies by foreign 
capital. The companies trying to expand seem 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

40 

 

to go around the government regulations. 
Even content websites seem to be more 
strictly controlled than Wechat. If 
"inappropriate" content is posted online the 
website is most likely to get blocked whereas 
Wechat will just suggest to delete the given 
content. If the content is hosted on a "foreign" 
website obviously procedure will be 
different, the authorities have no way of 
blocking its host server, but they can block 
the Internet Protocol address or change the 
links on Chinese websites leading to it, 
making it virtually inaccessible without 
typing the address directly or inaccessible at 
all. Non website content platforms based 
abroad are basically all inaccessible in China. 
Because of that for a long period of times even 
"Slide Share" was blocked. Also in 2005 a new 
Government policy has been introduced. 
There are Government employees or other 
related parties who participate in online 
discussions with the goal of influencing them. 
If we look at some of foreign forums, there 
were some commentators who expressed a 
clear bias towards Chinese Government's 
point of view and if it is not a proof of 
"Government engagement" and what is 
important to mention is not much different 
from "Western PR work", it is still significant 
from the attempts to control content.  

Chinese history identity issues of China and 
the status of English is much different than in 
countries of the western hemisphere. Older 
Chinese generations have rather neutral or 
slightly negative attitude towards English 
being largely cut off of the medium, younger 
Chinese people in many ways perceive 
English as one of the indicators of social 
status. What is interesting here is, only some 
characteristics of English are considered. 
English is perceived only in terms of 
consumerism and professional ascend. It is 
largely separated from its political context. 
It's being very confusing for many westerners 
to discover that people, who are fluent in 
English, know only the consumerist side of 
the western culture at times not being able to 

point on the map where the countries are and 
which languages they are using. As in the 
statistics mentioned before there is only 
really tiny fraction of the population that is 
providing web traffic for websites which 
display political content (Alec, 2008). The 
well-educated Chinese born in the 80s do not 
know the ideological fervor of their parents’ 
generation and it also seems to translate into 
the field that this study is trying to research 
since the way of thinking has been changed so 
much and the generation division in China 
has also a huge impact on knowledge in 
foreign languages.    

The ability of reading content in English 
language is not universal but encompasses at 
least 5%-10% of the society. The news in 
English language won't be perceived in the 
way news in Chinese language is. If 
individualist way of thinking in gathering 
information will tend to benefit Western 
model of media, it seems that English 
speaking Chinese people may also have some 
Sino-Marxist views that will be later 
illustrated in the case of anti-cnn.com.   

Research Problems of this study were: was 
there a difference between China related 
News and International News in Wechat 
accounts? What are the regulations in English 
Language Wechat accounts in China? And 
which Wechat account has published more 
English language content? 

Research objectives of the study were to 
study the content of Wechat subscription 
accounts in English language, to study the 
censorship role of social media in China and 
to study the role of English Language in 
Chinese Society. 

 
 
 
 
 

 
 

 
 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

41 

 

2. Materials and Methods 
 
For this study, the content analysis method 
was used to evaluate selected Wechat 
channels. The methodology of the study 
revolves around analysis of news reports 
about regulatory environment and in the 
research part concentrates on qualitative and 
quantitative analysis of the content of Wechat 
channels. The period is from 01-04-2019 to 
30-04-2019 as one month period. 
 
Researcher looked through 27 Wechat pages 
(The Global times, Shanghaiist, The Beijinger, 
Here DG, China Daily, African Time, 
Spoonhunt, Shameless, Twoc, That's PRD, 
Tryna, Esl in China, Nihao Suzhou, CCTV 
news, Grab talk, ExpatExpress, DG Today, Ch 
Ch, Niubi Panda, Tefl Lemon, Ctrip daily deals, 
The funky bubble box, imandarin, Go 
Kunming, Expats Hunan, New worldesl) and 
have chosen 9 most popular English Wechat 
channels in order to classify their content into 
4 categories.    
 
1. News (Important international events) 

events that could be interpreted as having 
major impact not just on China but on 
world community and then are published 
on major international news outlets. 

2. China related content (Chinese local news, 
strange China news and any content that 
provides more or less serious information 
related to life in China)  

3. Promotional content and entertainment 
(direct or indirect ads, information about 
events happening). 

4. Contentious material - this is probably the 
most difficult category to define since of 
course the choice of channels wasn't 
coincidental. The necessary criteria were: 
Relatively many views, China related 
content, some degree of content 
generation (not only reprints what 
eliminated channels like for example 
"African News”, English language). 

According to these 4 categories researcher 
has analyzed total of 774 English language 
articles.  

 
The basic information about ownership 
comparing it with content of the channels is 
being analyzed in this research. Researcher 
used database to determine ownership since 
that is the ultimate sovereignty over a 
website. Subsequently content was divided 
into a few categories: 
 
1. Consumer advice and entertainment 

(non-political eating out, where to party 
etc.) 

2. Updates regarding legal situation and 
changes in areas affecting most people 
(mostly legal updates and changes areas 
affecting expats, usually retranslated or 
taken from official Chinese websites)  

3. International political news and analysis 
(only if they appeared in Chinese media 
before or aren't contradicting with 
governmental point of view).  

4. Local news (translated from Chinese) - 
usually these are “weird China stories" 
(like a story of a woman who two times 
went out without clothes to dance naked 
on the street) or "foreigner China" story 
however it's mostly concerned with 
consumerism and entertainment. 

5. Copy writing content "copied from the 
internet" generic content like the 5 type of 
the most beautiful dogs, 3 types of peoples 
everybody like etc. 

 
Three hypotheses were used in the study.  
 
1. English does not really provide alternative 

clusters and in minds of most people 
doesn't serve circumvention of 
information restrictions.  

2. Opening up of China did not really open it 
up in relation to media.  

3. Wechat’s English channels, while being 
peculiar in their own ways are rather 
conformist. 

 
 
 
 
 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

42 

 

3. Results and Discussion 
 

Table 1. Analysis of Wechat subscription accounts from 01-04-2019 to 30-04-2019 
 

A
cc

o
u

n
t 

n
a

m
e

 

T
h

e
 b

e
ij

n
g

e
r 

S
h

a
n

g
h

a
i 

E
x

p
a

t 
E

x
p

re
ss

 

G
u

id
e

 i
n

 
C

h
in

a
 

P
a

n
d

a
 G

u
id

e
 

T
im

e
 o

u
t 

B
e

ij
in

g
 

G
lo

b
a

l 
T

im
e

s 
C

h
in

a
 

C
h

in
a

 W
ir

e
 

G
lo

b
a

l 
n

e
w

s 

International 
news 

1 1 3 3 5 1 1 20 6 

China related 
content 

5 10 18 
95 (40 

local news) 

48 (25 
local 

news) 
5 86 154 35 

Promotional 43 36 17 47 81 58 2 39 9 

Contentious 
material 

0 0 
2  

(VPN 
info) 

2 
(reprints) 

4 0 0 0 14 

Total number 
of articles 

48 37 37 142 126 63 90 183 48 

 
Total of 774 English Language articles were analyzed on 1st of April 2019 to 30th of April 2019. 

 

 

Figure 1. Difference between China related content and International News 

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

International NEWS China Related Content

Thebeijnger

Shanghai

Expat Express

Guide in China

Panda Guide

TimeoutBeijing

Global Times China

China Wire

Global news



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

43 

 

 

Figure 2. Total Number of Articles published in Wechat accounts 

According to the findings, majority of English 
articles were published in China related 
content. That was a total of 456 articles. China 
wire has published 154 articles. International 
News had only 41 articles. 

China wire published 183 articles and Guide 
in China published 142 articles. Panda Guide 
has published 126 articles. 

There are many websites hosted abroad that 
are actually operated by foreigners. Most 
popular Wechat subscription channels in 
English are owned and sometimes even 
edited by Chinese nationals even if it seems 
that "foreigners" have a natural advantage in 
doing so. It is not really possible to check the 
ownership details of a channel however 
seemingly there is no foreign owned Wechat 
channels among the analyzed ones. It could 
probably be ascribed to media laws that are 
present in China and in this way it would not 
make it any different than the ownership of 
Chinese language media and also to 
difficulties of opening a subscription account 
on Wechat. Even if the content deviates in 
some way or another from the pattern it 

usually will be some kind of hedonist 
deviation. From enumerated channels: Expat 
Express is owned by a Chinese man who as 
the channel description claims runs it with 
backing of the local Government in Nanjin. 
Panda Guide is registered under an address in 
Toronto by an alleged naturalized Canadian 
citizen who claims to be a university scholar 
of name Grant Dou. The website is registered 
in Canada under the Panda Guide's company 
name. However, the company does not figure 
anywhere in Canadian company registries. 
Timeout Beijing seems to be a part of a multi-
million-dollar network of Time Out 
magazines. However, Timeoutbeijing.com is 
also registered by a Chinese national at least 
nominally. Guidein China is according to 
online data of domain ownership registered 
by Duke Zeng, a Chinese national from 
Shenzhen.  A prominent exception seems to 
be The Beijinger, a local media outlet that was 
started by an American who claims to reside 
in China for twenty years. There is no seeming 
difference in the content The Beijinger 
provides compared to other channels except 
for being the most commercialized one. There 

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

44 

 

is also an interesting example of apparently 
"dissident" Wechat channel which is 
supposedly run by an alleged foreign student 
from Pakistan in Hangzhou and is registered 
as a personal Wechat subscription account 
which actually provides info about blocked 
and changed content of websites in English 
and articles concerning China. The articles 
posted there are product commercials 
sponsored by third parties, copy writing 
reprints and finally articles that one would 
find controversial given the current media 
situation in China. Articles’ names involve 
ones like: "China's crackdown on Christian 
Churches" or "Step aside Xi...." giving the 
disappointing predictions about Chinese 
economy and details about Chinese 
companies that are supposed to have bad 
impact on their business. By definition such 
channel will be far from professional, content 
is hectic, really often nor properly edited and 
updates are irregular. Some of its posts have 
however more page views than most English 
channels on Wechat. The channel stands in 
the opposition to another Wechat news 
channel "Global Times". The latter belongs to 
People's daily and seemingly keeps in line 
with the publishing policy of the latter. It is 
mostly about China however the news posted 
there are surprisingly often touching delicate 
subjects. I look closer into the content of the 
articles reporting everything from the point 
of view of the Chinese "raison d’état". As for 
Chinawire, everyday there is a "column" for 
reprinted tabloid articles - usually from 
British tabloids that also teach a word of 
Mandarin that is related to the article. Every 
day there is a "column" for serious 
international news that also appears in other 
Chinese media outlets. There is also an 
average of two articles per edition being 
translated or reposted content from Chinese 
media outlets. In the end of April 2016, 
Chinawire posted an article "420 Bust: 
Foreigners in Shanghai Caught with Cannabis 
" and shortly after this, this article was 
"deleted by the author" and their website 
(www.echinawire.com - hosted in China) has 
become inaccessible. Of course as we can see 

from the last paragraph - Wechat has some 
built in "regulatory features" and even if the 
last example is a post seemingly deleted by its 
author probably it was not deleted without a 
reason. There is a confirmed key filtering 
algorithm functioning in 2018-2019 so that 
certain keywords could not be sent even in a 
private message. Right now the key filtering 
mechanism seems to encompass fewer words 
than before. However, it still exists. For 
example, one cannot type the name of a 
prohibited cult-like social movement that had 
its momentum in the 1990s. There used to be 
some more keywords. In case of sharing 
sensitive materials it is not only keywords 
that are being filtered but also images and 
videos. So for example there is the recent 
example of Economist and Times English 
language covers that are not sharable on 
Wechat moments. They feature an image of 
the current secretary of the Chinese 
Communist party Xi Jin Ping transforming 
into Mao.  It seems that subscription accounts 
are not the only way for such expat news 
outlets to operate. There are also "news and 
content channels" that use personal accounts. 
It is bound with limitations such as 5000 
accounts as the contacts limit and moments 
as the only option to share content with 
multiple people at the same time with 
subscription accounts having no such 
limitations. It may be really convenient for 
foreign nationals since it doesn't require a 
Chinese ID. There is one account that I have 
come across using this strategy. Foreigner 
China - starting with personal account has 
developed into an "event and promotional 
channel" and it makes it peculiar but it hasn't 
been analyzed in the study since it only offers 
advertising and promotional content. 

4. Conclusion & Recommendation 

In August 2011, BBC News pointed out that 
the “Internet and micro blogs have not 
changed the fundamental nature of 
government in China, but they are rather just 
forcing officials to change the way they 
operate"(Michael, 2010). However 
surprisingly it seems that foreign languages, 



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

45 

 

especially in the "inner media" or Chinese 
intranet, the environment does not really 
seem to provide above average "alternative 
clusters" for people who are using them. 
Reason is the "structure of the internet" in 
which no potentially destabilizing elements 
are allowed which includes foreigners, people 
with bad record or people without the right 
connection to the system. The mentioned 
example of "Global News China" actually 
provides some "contagious" content but it 
also happens with content in Chinese 
language just to mention Wechat. Chinese 
censorship system seems to be really 
sophisticated and there is a strong trend of 
limiting access if not blocking foreign 
language websites, especially sharing 
websites, websites that publish reports 
targeting Chinese leadership and the most 
popular websites that allow access to news or 
communication platforms. Looking at it more 
carefully for sure, reasons for this are not only 
political but also economical. Because of the 
Golden shield project (the Great Firewall of 
China) many foreign websites in China are 
not functioning and that makes reaching 
customers terribly difficult. Consumer habits 
are being shaped by the internet environment 
formed by regulations and existing content 
and promotional platforms. In practice, for 
small businesses that cannot afford proper 
localization and legal support, this makes the 
China's enclosed internet structure deadly. 
The tech giants with firm links to the Chinese 
state, like Baidu, Tencent or Alibaba employ 
business. 

When it comes to Wechat subscription 
accounts during the research that was 
conducted, Researcher wasn’t able to find a 
big difference in content that wouldn't 
conform to the Government policy and 
content restrictions in English and Chinese. 
Furthermore, it's really difficult to search for 
any account names in pinyin or foreign 
languages in Wechat. Some results of testing 
the engine will automatically convert into 
Chinese when written in English.  Also what is 
really important in the Wechat channels are 
all owned by Chinese and it is a systemic 

policy that prevents foreigners from creating 
any content distribution channels. Use of 
foreign languages seems not to have too much 
impact on content because of regulatory 
structure that prevents foreign influence 
either by limiting access or by limiting 
possibilities to create channels that are not 
web based like it is in case of Wechat. In the 
end what we have to take into account is not 
only direct regulation of content and 
information in China but also other forms of 
content regulation like self-censorship which 
in Chinese context may be even more 
important. This also translates into different 
languages. 

Acknowledgment: The author thanks Dr. 
Sujeeva Sebastian Pereira and Ms. Isuri 
Ashinka Kodikara for the support of 
Language editing. 

5. References 

Alec, A. (2013). China’s Youth: Do They Dare 
to Care about Politics. Dissent 
Magazine Spring. 

China Internet Censorship overview. (2019-
05-15). China News Watch. Retrieved 
from 
http://www.chinainternetwatch.com. 

Reporters without Borders. (2006). Going 
online in Cuba: Internet under 
surveillance. 

James, L. (2011). Blogging Alone: China, the 
Internet, and the. Democratic Illusion. 
University Oklahoma.    

Jeffrey, M., & Julie, E. T. (2012). Internet 
Freedom and Political Space. National 
Defense Research Institute. 

Michael, K. (2019-05-30). China Blocks access 
to wikileaks, IDG News Service. 
Retrieved from 
http://www.pcworld.com/article/21
1958/china_blocks_access_to_wikilea
ks.html.   



Lokumannage, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

46 

 

New PRC Internet Regulation. (2019-05-21). 
A report from U.S. Embassy Beijing. 
Retrieved from 
http://beijing.usembassy-
china.org.cn/report0198internet.html 

Olesya, T. (2012). Internet freedom and 
political space.  National Defense 
Research Institute.  

Paul, M. (2015).  China Cuts Mobile Service of 
Xinjiang Residents Evading Internet 
Filters. New York Times. 

Thomas, L. (2012). China, Internet Freedom, 
and U.S. Policy. Congressional 
Research Service. 

Ying, Y. (2012).  Challenging Western media 
portrayals of internet censorship in 
China. Beijing. 


