ඕරන්ගාබාද්හි වගෝරා මිටියාවතේ ඓතිහාසික බෞද්ධ කලා උරුමය

Authors

  • සුන ිල් දෑරංගල ජ්‍යේෂ්ඨ කථිකාචාර්ය ස ිංහල හා ජනසන්නිවේදන අධ්‍යයනාංශය ශී‍්‍ර ජයවර්ධනපුර විශ්වවිද්‍යාලය

DOI:

https://doi.org/10.31357/vidudaya.v1i01.7297

Keywords:

ප්‍රෙස්කෝ සිතුවම්, අජන ්තා ගුහා චිත‍්‍ර, සීග ිරි චිත‍්‍ර

Abstract

මානව සමාජයේ පවතින විවිධ කලා සම්ප‍්‍රදායයන් අතුරින් සිතුවම්වලට හිමි වන්නේ අතිශය වැදගත් ස්ථානයකි. වසර දහස් ගණනක් පැරණි සිතුවම් ලෝකයේ විවිධ ස්ථානවල පවතීx ප‍්‍රංශයේ ලැස්කෝ හා ස්පාඤ්ඤයේ ඇල්ටමීරා ගුහාවල ඇති චිත‍්‍ර, ඉන්දියාවේ අජන්තා ගුහා ආශි‍්‍රතව ඇ`ද ඇති චිත‍්‍ර මෙන ්ම ශ‍්‍රී ලංකාවේ සීගිරි චිත‍්‍ර ද එබ`දු සිතුවම් අතර ප‍්‍රධාන තැනක් ගනීx ලැස්කෝ, ඇල්ටමීරා ගුහා සිතුවම් ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික මානව නිර්මාණ ලෙස සැලකේx ප්‍රෙස්කෝ සිතුවම් ලෙස හ`දුනා ගෙන ඇති අජන ්තා හා සීග ිරි සිතුවම්, එ ්වා අ`දිනු ලැබූ කාලය, භාවිත කොට ඇති වර්ණ, හැඩතල ආදි විවිධ ලක්ෂණ පදනම් කොට ගෙන කිසියම් සාම්‍යයක් පෙන ්නුම් කෙරෙන බව හ`දුනා ගෙන ඇතx මේ අතුරින් අජන්තා සිතුවම් ඍජුව ම බෞද්ධාගමික පසුබිමක් තේමා කර ගනිමින් නිර්මාණය වූ එ ්වා යx එහෙත් සීගිරිියේ ලලනා සිතුවම් මගින් ඍජු බෞද්ධාගමික පදනමක් හ`දුනා ගත නො හැකි යx මේ අනුව මෙම චිත‍්‍ර සම්ප‍්‍රදායය දෙකට අදාළ සමානකම් මෙන් ම අසමානකම් ද පවතින බව නිරීක්ෂණය කළ හැකි ය.

Downloads

Published

2024-03-26